سلام . به پنجمین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی و پیاده سازی VOIP به کمک راهکارهای سیسکو خوشآمدید . همانطور که از عنوان این قسمت از مجموعه بلاگ فیجیکا مشخص است در این مقاله میخواهیم بخشی از محصولات و راهکارهای VOIP سیسکو را معرفی کنیم .
همانطور که همه ما میدانیم شرکت سیسکو یکی از قدرتمندترین ارائه دهندگان راهکارهای سیستمهای تلفنی و زیرساختهای شبکه در جهان میباشد . این شرکت در رابطه با سیستمهای تلفنی تحت شبکه یا ویپ محصولات بسیار متنوعی را ارائه داده است که به کمک آنها میتوانیم یک مرکز تلفن جامع و بینظیر راه اندازی کنیم . محصولات ارائه شده توسط سیسکو همواره برای کارکرد به صورت یکپارچه با هستهی مرکز تلفن ارتباط برقرار میکنند که در ادامه میتوانید ۴ دسته اصلی این محصولات را مشاهده کنید .
(Cisco Unified Communications Manager Express (CME
(Cisco Unified Communications Manager (CUCM
(Cisco Unity Connection (CUC
Cisco Unified Communications Manager IM & Presence
به یاد داشته باشید که این ۴ محصول تنها راهکارها یا دستههای اصلی محصولات ارائه شده توسط سیسکو میباشند و شما میتوانید با استفاده از سرویسها و یا دیگر راهکارهای VOIP سیسکو مرکز تلفن خود را توسعه دهید . در ادامه مقاله به معرفی بخشی از این چهار دسته اصلی و راهکارهای دیگر Cisco خواهیم پرداخت .
همانطور که میدانید روترهای سیسکو علاوه بر مسیریابی برای بستههای دیتا میتوانند نقش یک مرکز تلفن یا حتی یک Voice Gateway قدرتمند را نیز برای ما بازی کنند که همانطور که در قسمتهای قبلی مقالات دیدیم برای این کار باید از ماژولهای مختلف و کارتهای PVDM استفاده کنیم . در مورد این راهکار سیسکو برای راه اندازی و پیاده سازی VOIP سازمان باید با چند نکته آشنایی داشته باشید تا در زمان پیاده سازی سناریوی خود با مشکل مواجه نشوید .
به طور خلاصه میتوان گفت اصلیترین و قدرتمندرین راهکار سیسکو برای پیاده سازی ویپ ، CUCM میباشد . در حقیقت باید بپذیریم که مرکز تلفن CME سیسکو به دلیل محدودیتهایی که دارد تنها برای راه اندازی VOIP برخی سازمانهای کوچک یا متوسط و با قابلیتهایی متوسط مناسب میباشد . اگر میخواهید یکی سیستم ویپ بینظیر همراه با قابلیتهای بسیار کاربردی و جذاب راه اندازی کنید باید به سراغ CUCM بروید . گفتنیست که مرکز تلفن CUCM نیز به تنهایی برخی قابلیتهای معمول مانند IVR و ضبط مکالمه را در اختیار شما قرار نمیدهد و برای این امر نیاز به راهکارهای دیگری که به صورت یکپارچه با CUCM فعالیت میکنند خواهید داشت .
نکته : مرکز تلفن CUCM برای راه اندازی به یک ماشین مجازی با ۱۲۰ گیگ هارد و ۸ گیگ رم احتیاج دارد .
نکته : یکی از مهمترین مزایای CUCM نسبت به CME قابلیت قرار دادن سرور بکاپ برای CUCM میباشد . در مورد سرورهای بکاپ CUCM در مقالات بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد ، فقط برای این که عمق تفاوت این ویژگی CUCM با CME را درک کنید باید بدانید که در هر کلاستر CUCM میتوان یک Publisher و Subscriber 19 قرار داد که نهایتان هشت سرور از آنها میتوانند نقش Call Manager را بازی کند . این در حالی است که سرور بکاپی که برای CME میتوانیم قرار دهیم عملا کاربرد چندانی ندارد .
حال که با دو Call Manager اصلی سیسکو آشنا شدید بهتر است به سراغ برخی از راهکارهای توسعه این دو Call Manager برویم . یکی از محصولاتی که سیسکو برای توسعه مرکز تلفن خود ارائه کرده است CUE میباشد که در تصویر ذیل میتوانید یک نمونه از کارتهای آن را مشاهده کنید . این محصول در انواع مختلف با اینترفیسهای مختلف برای قرارگیری در روتر سیسکو تولید میشود تا برخی قابلیتهای جذاب را به مرکز تلفن ما اضافه کند .
برخی از این قابلیتها عبارت است از :
آشنایی با RING GROUP در ایزابل
بررسی تنظیمات OUTBOUND ROUTE در مرکز تلفن ISSABEL